PNEUMATICIPNEUMATICI SAVJETSAVJET DISTRIBUTERIDISTRIBUTERI

Vodič za održavanje

Kada treba provjeriti geometriju kotača?

Michelin 15 lip 2011

Balansiranje kotača

Ako primijetite da vaše vozilo zanosi udesno ili ulijevo kad na jedan kratak trenutak pustite kolo upravljača dok vozite ravno morate provjeriti geometriju svojih kotača. Podesite geometriju kotača, odnosno podesite dijelove prednjeg i stražnjeg ovjesa. Ako vaše vozilo nije ispravno podešeno to može uzrokovati preuranjeno trošenje pneumatika.

Uvijek provjerite geometriju kotača u sljedećim slučajevima:
-    nakon što udarite u nešto.
-    Ako primijetite neuobičajeno ili nepravilno trošenje pneumatika.
-    Ako primijetite vučenje vozila u stranu ili u sljedećim situacijama:
-     vaše vozilo vuče u jednu stranu.
-     Vaše kolo upravljača ne vraća se s lakoćom u prvotni položaj nakon zakretanja ili se zakreće dok vozite ravno.
-     Kad kupite novi komplet pneumatika i želite da vam traju što dulje.
-    Nakon zamjene sastavnog dijela ovjesa ili upravljačkog mehanizma.

Zašto je podešavanje geometrije važno?

Na većini vozila, geometrija se istražuje od samog uzroka kako bi se smanjilo trošenje i habanje i povećala udobnost vozača i putnika. Pravilno podešena geometrija 4 kotača smanjuje trošenje pneumatika i povećava njihov vijek trajanja, poboljšava njihove performanse i doprinosi uštedi goriva. To podešavanje također poboljšava ponašanje vozila na cesti i povećava sigurnost jer smanjuje vučenja u stranu i zanošenja vozila.

Razlika između geometrije i balansiranja kotača?

Često se brkaju geometrija i balansiranje kotača, a radi se o dvije potpuno različite stvari: Podešavanje paralelnosti kotača, ili geometrija vozila , sastoji se od podešavanja kutova kotača kako bi oni povratili okomitost u odnosu na tlo i paralelnost među sobom. S druge strane, balansiranje kotača omogućuje okretanje kotača bez uzrokovanja vibracija vozila pri određenim brzinama.

Kako dolazi do toga da se geometrija kotača poremeti?

Geometrija se može poremetiti prilikom udarca u kolnik ili naleta na udarnu rupu na cesti;  u puno težim okolnostima poput prometne nezgode, u kojoj vaše vozilo zadobije udarac, također se može poremetiti geometrija kotača. Kad je geometrija kotača neispravna, rub pneumatika troši se brže što utječe na ponašanje vozila. To može uzrokovati potrebu za zamjenom pneumatika ranije nego što ste to sami planirali.

Obična nepravilno podešena geometrija može uzrokovati ozbiljne probleme

Cilj geometrije kotača jest optimizirati držanje ceste i maksimalno produljiti vijek trajanja pneumatika.

Glavni razlozi zbog kojih geometrija kotača mora biti ispravno podešena:
  • Uštedjet ćete
  • Vaši pneumatici trajat će duže
  • Vaše vozilo bolje će držati cesti i otpor gazećeg sloja bit će manji.

Koliko često treba podešavati geometriju kotača I koliko to košta ?

U većini slučajeva se poremećene geometrija prednjih i stražnjih kotača može riješiti za otprilike 30 minuta.
Obratite se svom vulkanizeru i provjerite koliko košta podešavanje geometrije kotača. Podešavanje geometrije kotača sastoji se od provjere kola upravljača i kutova pneumatika sukladno specifikacijama proizvođača automobila. Premda možete čuti različite izraze poput nagib prema unutra, nagib prema  van, zatur pozitivan ili negativan, geometrija kotača nije ništa jako komplicirano. Podešavanje geometrije kotača vrlo je jednostavan zahvat za vulkanizera.

Kako se podešava geometrija kotača?

Tri glavna podešavanja geometrije kotača su zatur, kut nagiba prema unutra ili prema van, kut zakreta. Podešavanje geometrije kotača sastoji se od podešavanja kutova kotača za ispravan nagib prema unutra ili nagib prema van i ispravan zatur.

Zatur

Zatur je kut kotača kad se vozilo gleda sprijeda. Dolazi do nepravilnog trošenja pneumatika kad je taj kut prevelik:
govorimo o pozitivnom zaturu kad je gornji dio kotača udaljen od vozila.  Prevelik pozitivan zatur dovodi do trošenja pneumatika po vanjskim rubovima.

  • Govorimo o pozitivnom zaturu kad je gornji dio kotača okrenut prema unutrašnjosti vozila. Prevelik pozitivan zatur dovodi do trošenja pneumatika po unutarnjim rubovima.
  • Zatur se ispituje i podešava za svako vozilo kako bi pneumatik što ravnije ležao na tlu u zavojima. Ako je prevelika razlika zatura između prednjih kotača, vozilo će vuči u jednu stranu.


Stisnutost / naginjanje prema van

Kutnagiba prema van/unutra odgovara razlici udaljenosti između dva prednja i  stražnja kotača na istoj osovini. Vozilo se pregledava odozdo. Kut nagiba prema van ili prema unutra utječe na ponašanje vozila u zavojima.

  • Govorimo o nagibu prema unutra kad su prednji pneumatici bliže jedan drugom. Nagib prema unutra uzrokuje proklizavanje prednjih kotača u zavojima. Ako je prevelik, gazeći sloj će se trošiti počevši od vanjskih rubova.
  • Govorimo o nagibu prema van kad su stražnji kotači bliže jedan drugom. Nagib prema van dovodi do proklizavanja stražnjih kotača prema van i jakog zanošenja vozila u zavojima. Ako je nagib prema van velik, trošenje pneumatika počinje od unutarnjeg ruba.

Takva trošenja vrlo su tipična. Uzrokuju zupčasta iskrivljenja po cijeloj širini profila gazećeg sloja koja se mogu osjetiti ako se rukom prijeđe po gazećem sloju.

 

PRONAĐITE ODG. MICHELIN PNEUMATIKE

Preporuku za pneumatike dobivate unosom detalja o vozilu ili veličini pneumatika i vaših potreba.

Članci koje ste vi nedavno pregledali

Još nema nedavno pregledanih članaka

  • AUTOMOBIL
  • SUV - 4X4
  • KOMBI - KUĆA NA KOTAČIMA
Loader