
Centriranje i balansiranje kotača: kada je potrebno?
Centriranje i balansiranje kotača: kada je potrebno?
Neispravno centriranje ili balansiranje kotača može negativno utjecati na sigurnost i vijek trajanja vaših guma, što može dovesti do neizbježnih dodatnih troškova.
U ovom članku donosimo pojedinosti o tome što je to balansiranje kotača i kad ga treba napraviti. Također ćemo se pozabaviti posljedicama neispravnog centriranja kotača i kako to popraviti.
Kad se govori o balansiranju kotača, zapravo se govori o sklopu gume i naplatka. Kotaču može biti poremećen balans kad je jedno područje gume ili naplatka teže ili lakše od drugih. Radi se o neravnomjerno raspoređenoj masi koja stvara neravnotežu.
Balansiranje kotača zahvat je koji ima za cilj kompenzirati kotač s masom kako bi se ponovno uspostavila ravnoteža i osigurala optimalna rotacija.
Šest već prilikom same montaže guma postoji malena neravnoteža/neujednačenost na gumi ili kotaču, a takve pojave se zapravo mogu objediniti i dodatno pojačati dinamičku neravnotežu. Stoga dinamičko balansiranje treba obavljati sustavno, prilikom svake zamjene ili ponovne montaže guma.
Balansiranje je povezano s montažom. Sustavno se provodi kod vulkanizera prilikom montaže guma.
Ako je dovoljno velika, svaka nepravilnost i neravnoteža na sklopu kotača i gume može dovesti do pojave vibracija na ovjesu i konstrukciju vozila pri određenim brzinama. Takve vibracije, osim što utječu na razinu udobnosti pri vožnji, ubrzavaju trošenje gazećeg sloja gume i drugih komponenti ovjesa na vozilu.
Preuranjeno trošenje vodi do povećanja troškova jer se gume moraju zamijeniti prije vremena. Balansiranje kotača jamči izbjegavanje neugodnih vibracija na automobilu i troškova preuranjene zamjene radi neravnomjernog trošenja gume.
Glavni znak je kad primijetite vibracije pri vožnji, što dovodi do stvaranja neugodnog osjećaja pri vožnji. Vibracije možete osjetiti na kolu upravljača, podu, ploči s instrumentima ili sjedima.
Nepravilno balansiranje ponekad se osjeća nakon dosezanja određene brzine kad, primjerice, dođe do frekvencija na kojima prirodno dolazi do vibracija na sustavu ovjesa i konstrukciji vozila.
Balansiranje guma treba napraviti prilikom svake montaže guma. Ako kotačem udarite, primjerice, o rub pločnika, može se oštetiti naplatak i možda će trebati izbalansirati kotač. Ako niste sigurni, neka vam kod vulkanizera provjere gume.
Kod vulkanizera se upotrebljava stroj za balansiranje kako bi se utvrdilo na kojim je područjima sklopa gume i naplatka došlo do poremećaja balansa. Vulkanizer potom postavlja utege s vanjske i unutarnje strane naplatka, na mjesta koja detektira stroj, kako bi se kompenzirala neujednačenost.
– Na čeličnim naplatcima: vulkanizer vješa utege na rubove naplatka.
– Na aluminijskim naplatcima: vulkanizer ljepljivim trakama učvršćuje utege iza krakova kako se ne bi oštetio naplatak.
Ako osjetite vibracije ili želite zamijeniti gume, potražite vulkanizersku radionicu u vašoj blizini putem našeg alata za lociranje prodavaonica.
Za razliku od balansiranja, koje je normalno za sklop kotača i gume, centriranje se zapravo odvija na ovjesu vozila.
Centriranje ovjesa vozila znači podešavanje kutova kotača prema specifikacijama proizvođača. To obuhvaća podešavanje centriranja i bočnog nagiba kotača na vozilima, o čemu detaljnije u nastavku. Radi se o složenom zahvatu koji mora obaviti stručnjak.
Neravnomjerno trošenje guma ili kratki vijek trajanja guma signali su da možda postoji problem s centriranjem.
Ako primijetite, primjerice, da se gume više troše na ramenima nego na drugim dijelovima, morate pod hitno provjeriti i prema potrebi centrirati ovjes na vozilu.
Na priloženim fotografijama označena su zahvaćena područja gume:
(1) Trošenje s hrapavim dijelovima i izbočeni rubovi pokazatelj su nepravilnog centriranja.
(2) Ubrzano trošenje na jednoj strani gazećeg sloja gume, izvana ili iznutra, mogu biti pokazatelj nepravilnog bočnog nagiba kotača
Nepravilno centriranje može uzrokovati sljedeće:
• promjene u ponašanju vozila, posebice na cestama gdje gume lošije drže podlogu, što može ugroziti sigurnost putnika u vozilu (vozilo može vuči u jednu stranu)
• preuranjeno trošenje guma koje iziskuje njihovu preuranjenu zamjenu
• prekomjerna potrošnja goriva.
Poremećaji u centriranju kotača mogu nastati nakon udaranja u rubnik, prelaska preko rupe na cesti ili u ozbiljnijim situacijama, primjerice ako vozilo sudjeluje u nesreći.
Pravilno centriranje kotača pomaže pri optimizaciji upravljivosti vozila i produljuje vijek trajanja guma.
Osim toga, štedite novac jer:
• vaše gume dulje traju
• trošite manje goriva.
Centriranje kotača mora obaviti stručnjak. On vrši sve potrebne prilagodbe prema preporukama proizvođača kako bi se optimiziralo ponašanje vozila.
Tijekom provjere geometrije provjeravaju se različite prilagođene vrijednosti, uključujući paralelnost i bočni nagib kotača, što izravno utječe na vijek trajanja guma.
Centriranje ili podešavanje zatura odnosi se na kotače na istoj osovini.
Lijevo: prednji kotači okrenuti su prema unutra
Desno: prednji kotači okrenuti su prema van
Lijevo: U zemljama u kojima se vozi po lijevoj strani situacija je obrnuta. Vozač kompenzira zakretanjem udesno, pa dolazi do preuranjenog trošenja guma na desnoj strani.
Desno: U zemljama u kojima se vozi po desnoj strani, nagib ceste vuče automobil udesno. Vozač, kako bi to kompenzirao, mora zakrenuti ulijevo. U tom se slučaju gume na lijevoj strani uvijek najviše troše.
To je nagib kotača u odnosu na vertikalu gledano s prednje strane vozila.
Lijevo: Negativni nagib na lijevoj strani.
Desno: OPozitivni nagib na desnoj strani.
Ako je kut prevelik, gume se neravnomjerno troše.
– Pozitivni nagib je kad se gornji dio kotača udaljava od vozila. Uslijed prekomjernog pozitivnog nagiba gume se troše na vanjskom rubu.
– Negativni nagib je kad se gornji dio kotača naginje prema vozilu. Uslijed prekomjernog negativnog nagiba gume se troše na unutarnjem rubu.
Kut nagiba se istražuje i prilagođava za svako vozilo kako bi guma bila što ravnije položena na tlo po ravnoj crti i u kutovima. Ako je prevelika razlika između kutova nagiba na prednjim kotačima, vozilo često naglo vuče u jednu stranu.
Preporučujemo vam da centriranje kotača provjerite ako primijetite neravnomjerno trošenje guma ili kad dođe do nekih promjena u razini upravljivosti ili zakretanju nakon montaže novih guma.
Istrošenost guma provjerava se prilikom tehničkog pregleda. Ako tehničar primijeti neuobičajeno trošenje guma, možda će vam preporučiti da provjerite centriranje kotača.
Možete upotrijebiti alat za lociranje prodavaonica u vašoj blizini: pomoći će vam da pronađete stručnjaka u blizini.