Pronađite trgovce

Okretanje gume: Zašto je okretanje guma potrebno i kako to učiniti?

Jednostavno rečeno, okretanje gume jest postupak međusobne zamjene položaja automobilskih guma. Cilj postupka jest maksimalno iskoristiti komplet automobilskih guma. Redovnim okretanjem produljit ćete vijek trajanja svojih guma i poboljšati njihove performanse. Važno je da upamtite da ne mogu svi vozači okrenuti automobilske gume kad to požele. Više o tome pročitajte u nastavku.

Što je to okretanje gume?

Kao što smo već napomenuli, okretanje gume podrazumijeva međusobnu promjenu položaja guma na automobilu, prednje se prebacuju straga i obrnuto.

Osnovni razlog iz kojeg je okretanje gume učinkovito jest to što se sve vrste guma troše različitom brzinom. Gume na pogonskoj osovini troše se brže zbog prijenosa, snage i momenta. To jednako vrijedi za vozila s pogonom na prednje i stražnje kotače. Prednje gume najviše se troše jer većina automobila ima pogon na prednje kotače. Na vozilima s pogonom na stražnje kotače vrijedi obrnuto.

U tim okolnostima može biti vrlo korisno premjestiti dva stražnja kotača naprijed. Tako se poboljšava potencijal guma i gume se troše ravnomjernije te traju dulje.

Kad biste trebali okrenuti svoje gume?

Gume povremeno nakon okretanja treba servisirati u skladu s uputama iz korisničkog priručnika vozila.

Gume trebate okrenuti nakon svakih prijeđenih otprilike 8.000 – 10.000 km. Za neke od vas to je otprilike u isto vrijeme kad treba obaviti servis. Dobar trenutak je i prilikom zamjene zimskih i ljetnih guma. Ili jednostavno kad kupite nove gume.

Ako zamjenjujete samo dvije gume, Michelin preporučuje da one nove ili najmanje istrošene gume postavite na stražnju osovinu za bolju kontrolu nad vozilom i veću sigurnost. Ovaj savjet odnosi se na vozila s pogonom na prednje i stražnje kotače opremljene gumama istih dimenzija sprijeda i straga.

Vrijednosti tlaka napuhavanja moraju se ponovno prilagoditi u skladu spreporukama proizvođača vozila ili proizvođača guma.

Zašto biste svakako trebali obaviti okretanje gume?

Primjenom postupka okretanja gume provodite jednu vrstu preventivnog održavanja, što će vam osigurati ravnomjernije trošenje gume.

Razni čimbenici utječu na trošenje guma:

  • Mjesto na kojem se nalazi motor u vašem automobilu: ako se nalazi sprijeda, prednje gume vjerojatno moraju podnositi veći teret od stražnjih. U tom će se slučaju vaše prednje gume trošiti brže.

  • Ako puno vozite po šljunčanim ili kamenim cestama vaše će se gume brže trošiti nego da vozite po gradu ili autocesti.

  • Na većini automobila kočenje se većinom odvija prednjim gumama, što znači da će se više trošiti od stražnjih guma.

  • Neispravna geometrija kotača još je jedan razlog za brže trošenje guma.

Još jedan razlog može biti...vožnja desnom stranom ceste! U državama u kojima se vozi desnom stranom ceste skretanja udesno u većini slučajeva su oštrija od skretanja ulijevo pa, baš poput atletičara na stazi, lijeva guma s vanjske strane prelazi veću udaljenost i troši se više od desne! 

Kako okrenuti gume?

Pravila za međusobnu zamjenu kotača ponajprije određuje profil gume.

cl1a61z1h0fov01lhu4uu8f7s 4
Asymmetric, Symmetrical and Directional tread patterns

Usmjereni i asimetrični profili guma mogu se upotrebljavati samo za jedan smjer vožnje. To znači da se mogu montirati samo u jednom položaju. To je naznačeno na vanjskoj bočnoj stijenci gume strelicom i na takvim gumama na jednoj bočnoj stijenci navedena je oznaka „Outside”.

cl1a6kqay0fsa01lh11wrupn5 tire rotation full 1

Za takve gume pri međusobnoj zamjeni kotača strane moraju biti iste. Lijeva prednja guma mora se postaviti straga, ali na istu stranu. Isto vrijedi za desnu gumu. 

S druge strane, za asimetrične gume raspored montaže nije bitan prilikom okretanja. Simetrične gume imaju isti profil na lijevoj i desnoj strani. Za njih ne postoji posebni smjer montaže. Pri zamjeni strane ne moraju biti iste. To znači da se mogu montirati lijevo ili desno te sprijeda ili straga.

Nakon što smo vam kazali sve ovo, jasno vam je da za okretanje gume treba uzeti u obzir vrstu pogonskog sustava vozila.

  • PREFERIRANI NAČINI OKRETANJA GUME

    Osobni automobili i vozila s pogonom na sva 4 kotača te laka komercijalna vozila s pogonom na sva 4 kotača
    Vizual A: Vozila s pogonom na stražnje kotača i sva četiri kotača
    Vizual B: Vozila s pogonom na prednje kotače

  • DRUGI NAČINI OKRETANJA GUME ZA SVA VOZILA

    Osobni automobili i vozila s pogonom na sva 4 kotača te laka komercijalna vozila s pogonom na sva 4 kotača
    Vizual A: Vozila s pogonom na stražnje kotača i sva četiri kotača
    Vizual B: Vozila s pogonom na prednje kotače

  • DVA NAČINA OKRETANJA GUME

    Osobni automobili i vozila s pogonom na sva 4 kotača te laka komercijalna vozila s pogonom na sva 4 kotača
    (Primjenjivo samo u slučaju kupnje dvije različite gume ili gume drugačijih dimenzija za prednju i stražnju osovinu)

  • DRUGI NAČIN OKRETANJA ZA USMJERENE GUME KAD DEMONTAŽA GUME S KOTAČA NIJE PRAKTIČNA

NAČINI OKRETANJA ZA DVOSTRUKE KOTAČE

Okretanje guma s čavlima

Smjer okretanja guma s čavlima ni u kojem se slučaju ne smije promijeniti.

To je moguće samo ako se prilikom okretanja (prednje na poziciju stražnjih) gume montiraju na istu stranu vozila.

Okretanje gume: zatražite savjet stručnjaka

Uvijek zatražite savjet stručnjaka! Gume vam može okrenuti stručnjak. Osim toga, stručna osoba (vulkanizer) ujedno će pregledati u kakvom su stanju i utvrditi eventualna oštećenja.