wheel-alignment-wheel-balancing

Centriranje i balansiranje kotača: kada je potrebno?

Preporuke i savjeti za automobilske, SUV i kombi gume

Neispravno centriranje ili balansiranje kotača može negativno utjecati na sigurnost i vijek trajanja vaših guma, što može dovesti do neizbježnih dodatnih troškova. 

U ovom članku donosimo pojedinosti o tome što je to balansiranje kotača i kad ga treba napraviti. Također ćemo se pozabaviti posljedicama neispravnog centriranja kotača i kako to popraviti.  

Balansiranje kotača

Što je to balansiranje kotača?

Kad se govori o balansiranju kotača, zapravo se govori o sklopu gume i naplatka. Kotaču može biti poremećen balans kad je jedno područje gume ili naplatka teže ili lakše od drugih. Radi se o neravnomjerno raspoređenoj masi koja stvara neravnotežu. 

Balansiranje kotača zahvat je koji ima za cilj kompenzirati kotač s masom kako bi se ponovno uspostavila ravnoteža i osigurala optimalna rotacija.

Kako se poremeti ravnoteža kotača?

Šest već prilikom same montaže guma postoji malena neravnoteža/neujednačenost na gumi ili kotaču, a takve pojave se zapravo mogu objediniti i dodatno pojačati dinamičku neravnotežu. Stoga dinamičko balansiranje treba obavljati sustavno, prilikom svake zamjene ili ponovne montaže guma.

Balansiranje je povezano s montažom. Sustavno se provodi kod vulkanizera prilikom montaže guma.

Zašto je balansiranje kotača važno?

Ako je dovoljno velika, svaka nepravilnost i neravnoteža na sklopu kotača i gume može dovesti do pojave vibracija na ovjesu i konstrukciju vozila pri određenim brzinama. Takve vibracije, osim što utječu na razinu udobnosti pri vožnji, ubrzavaju trošenje gazećeg sloja gume i drugih komponenti ovjesa na vozilu. 

Preuranjeno trošenje vodi do povećanja troškova jer se gume moraju zamijeniti prije vremena. Balansiranje kotača jamči izbjegavanje neugodnih vibracija na automobilu i troškova preuranjene zamjene radi neravnomjernog trošenja gume.

Kako ću znati da se balans guma poremetio?

Glavni znak je kad primijetite vibracije pri vožnji, što dovodi do stvaranja neugodnog osjećaja pri vožnji. Vibracije možete osjetiti na kolu upravljača, podu, ploči s instrumentima ili sjedima.

Nepravilno balansiranje ponekad se osjeća nakon dosezanja određene brzine kad, primjerice, dođe do frekvencija na kojima prirodno dolazi do vibracija na sustavu ovjesa i konstrukciji vozila.

Kad moram obaviti balansiranje guma?

Balansiranje guma treba napraviti prilikom svake montaže guma. Ako kotačem udarite, primjerice, o rub pločnika, može se oštetiti naplatak i možda će trebati izbalansirati kotač. Ako niste sigurni, neka vam kod vulkanizera provjere gume.

Kako se radi balansiranje kotača?

Kod vulkanizera se upotrebljava stroj za balansiranje kako bi se utvrdilo na kojim je područjima sklopa gume i naplatka došlo do poremećaja balansa. Vulkanizer potom postavlja utege s vanjske i unutarnje strane naplatka, na mjesta koja detektira stroj, kako bi se kompenzirala neujednačenost.
– Na čeličnim naplatcima: vulkanizer vješa utege na rubove naplatka.
– Na aluminijskim naplatcima: vulkanizer ljepljivim trakama učvršćuje utege iza krakova kako se ne bi oštetio naplatak.

Balansiranje kotača u mojoj blizini

Ako osjetite vibracije ili želite zamijeniti gume, potražite vulkanizersku radionicu u vašoj blizini putem našeg alata za lociranje prodavaonica.

Centriranje kotača

Što je to centriranje kotača?

Za razliku od balansiranja, koje je normalno za sklop kotača i gume, centriranje se zapravo odvija na ovjesu vozila.

Centriranje ovjesa vozila znači podešavanje kutova kotača prema specifikacijama proizvođača. To obuhvaća podešavanje centriranja i bočnog nagiba kotača na vozilima, o čemu detaljnije u nastavku. Radi se o složenom zahvatu koji mora obaviti stručnjak.

Kako ću znati da je mojim kotačima potrebno centriranje?

Neravnomjerno trošenje guma ili kratki vijek trajanja guma signali su da možda postoji problem s centriranjem.

Ako primijetite, primjerice, da se gume više troše na ramenima nego na drugim dijelovima, morate pod hitno provjeriti i prema potrebi centrirati ovjes na vozilu.

Na priloženim fotografijama označena su zahvaćena područja gume:

Nepravilno trošenje guma ukazuje da je možda potrebno centriranje kotača

(1) Trošenje s hrapavim dijelovima i izbočeni rubovi pokazatelj su nepravilnog centriranja.
(2) Ubrzano trošenje na jednoj strani gazećeg sloja gume, izvana ili iznutra, mogu biti pokazatelj nepravilnog bočnog nagiba kotača

Nepravilno centriranje može uzrokovati sljedeće:

•    promjene u ponašanju vozila, posebice na cestama gdje gume lošije drže podlogu, što može ugroziti sigurnost putnika u vozilu (vozilo može vuči u jednu stranu)
•    preuranjeno trošenje guma koje iziskuje njihovu preuranjenu zamjenu
•    prekomjerna potrošnja goriva.

Kako dolazi do poremećaja u centriranju kotača?

Poremećaji u centriranju kotača mogu nastati nakon udaranja u rubnik, prelaska preko rupe na cesti ili u ozbiljnijim situacijama, primjerice ako vozilo sudjeluje u nesreći.

Zašto je centriranje kotača važno?

Pravilno centriranje kotača pomaže pri optimizaciji upravljivosti vozila i produljuje vijek trajanja guma.

Osim toga, štedite novac jer:

•    vaše gume dulje traju
•    trošite manje goriva.

Kako se centriraju kotači?

Centriranje kotača mora obaviti stručnjak. On vrši sve potrebne prilagodbe prema preporukama proizvođača kako bi se optimiziralo ponašanje vozila.

Tijekom provjere geometrije provjeravaju se različite prilagođene vrijednosti, uključujući paralelnost i bočni nagib kotača, što izravno utječe na vijek trajanja guma.

1/ Centriranje ili zatur

Centriranje ili podešavanje zatura odnosi se na kotače na istoj osovini.

Lijevo: prednji kotači okrenuti su prema unutra
Desno: prednji kotači okrenuti su prema van

wheel alignment
parallelisme

Lijevo: U zemljama u kojima se vozi po lijevoj strani situacija je obrnuta. Vozač kompenzira zakretanjem udesno, pa dolazi do preuranjenog trošenja guma na desnoj strani. 

Desno: U zemljama u kojima se vozi po desnoj strani, nagib ceste vuče automobil udesno. Vozač, kako bi to kompenzirao, mora zakrenuti ulijevo. U tom se slučaju gume na lijevoj strani uvijek najviše troše.

2/ Nagib kotača

To je nagib kotača u odnosu na vertikalu gledano s prednje strane vozila.

Lijevo: Negativni nagib na lijevoj strani.

Desno: OPozitivni nagib na desnoj strani.

camber

Ako je kut prevelik, gume se neravnomjerno troše.

Pozitivni nagib je kad se gornji dio kotača udaljava od vozila. Uslijed prekomjernog pozitivnog nagiba gume se troše na vanjskom rubu.

Negativni nagib je kad se gornji dio kotača naginje prema vozilu. Uslijed prekomjernog negativnog nagiba gume se troše na unutarnjem rubu.

Kut nagiba se istražuje i prilagođava za svako vozilo kako bi guma bila što ravnije položena na tlo po ravnoj crti i u kutovima. Ako je prevelika razlika između kutova nagiba na prednjim kotačima, vozilo često naglo vuče u jednu stranu.

Kada trebam provjeriti centriranje kotača?

Preporučujemo vam da centriranje kotača provjerite ako primijetite neravnomjerno trošenje guma ili kad dođe do nekih promjena u razini upravljivosti ili zakretanju nakon montaže novih guma.

Istrošenost guma provjerava se prilikom tehničkog pregleda. Ako tehničar primijeti neuobičajeno trošenje guma, možda će vam preporučiti da provjerite centriranje kotača.

microsoftteams image 10

Centriranje kotača u mojoj blizini

Možete upotrijebiti alat za lociranje prodavaonica u vašoj blizini: pomoći će vam da pronađete stručnjaka u blizini.

map search desktop

Pronađite distributere pneumatika u blizini u tren oka

Traži po
Adresa, grad ili poštanski broj
Automobil
  • Automobil
  • Motocikl
Pronađi me
traži
Pet najvažnijih gradova u Hrvatskoj
Upotrebljavate nepodržani mrežni preglednik
Upotrebljavate preglednik koji ovo mrežno mjesto ne podržava. To znači da neke funkcionalnosti neće raditi kako je predviđeno. To može dovesti i do neobičnih pojava tijekom pregledavanja. Koristite ili ažurirajte/instalirajte jedan od sljedećih preglednika kako biste u potpunosti mogli iskoristiti prednosti ovog mrežnog mjesta