WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Što je to otpor kotrljanja?

Preporuke i savjeti za automobilske, SUV i kombi gume

Otpor kotrljanja (RR) značajno utječe na energiju koja je vozilu potrebna za pokretanje. Nadalje, to je izravno povezano s potrošnjom goriva na automobilima s motorom s unutarnjim izgaranjem koji troše otprilike otprilike 20 % manje, a utječe i na doseg akumulatora na električnim vozilima. Dizajn guma može pomoći pri smanjenju otpora kotrljanja.

Što je to otpor kotrljanja?

Najprije moramo biti sigurni da razumijete što je to otpor kotrljanja guma. Kao što sam naziv sugerira, otpor kotrljanja odnosi se na otpor na koji nailaze gume na vašem automobilu dok prelaze preko površine. Glavni uzrok otpora su iskrivljenje gume, koeficijent vuče i trenje o tlo. 

Što je veća vrijednost otpora kotrljanja, to se više energije mora upotrijebiti za njegovo svladavanje. Zato je značajan utjecaj otpora kotrljanja guma na potrošnju goriva (i to koliko će vam gume trajati). Povećanje od 30 % otpora kotrljanja znači između 3 i 5 % povećanje i prekomjernu potrošnju goriva.

Neki elementi utječu na otpor kotrljanja: tlak u gumama, gazeći sloj, promjer, širina ili materijali koji se upotrebljavaju pri izradi guma. U vezi s, primjerice, tlakom zraka u gumama, studije provedene na francuskim cestama (1) pokazale su da više od 50 % automobila vozi s gumama napumpanim najmanje 0,3 vara ispod propisane vrijednosti tlaka. To rezultira značajnim povećanjem otpora kotrljanja: +6 % ako su gume premalo napumpane za 0,3 bara i +30 % ako su gume premalo napumpane za 1 bar. 

Otpor kotrljanja povezan je s rasipanjem energije

Ukupne performanse guma ovise i o držanju ceste

Međutim, otpor gume je u svakom slučaju nužan. Dio otpora kotrljanja prouzročen trenjem između cestovne površine i gume rezultira trakcijom, a držanje ceste ključno je za sigurnost. Trakcija je sila potrebna za generiranje pokreta, što uzrokuje prelazak gume preko površine, a ne njeno okretanje u mjestu.

Stoga vam je potreban otpor kotrljanja, ali ne i gubitak energije kroz toplinu koju stvara. Je li moguće osigurati nisku vrijednost otpora kotrljanja I dobro držanje ceste gume u isto vrijeme?

Predstavljamo vam nekoliko guma s niskom vrijednošću otpora kotrljanja!

Gume s niskom vrijednošću otpora kotrljanja, poznate i pod nazivom LRR, zato su posebno dizajnirane za smanjenje rasipanja energije, a time i štednju goriva. To se postiže kroz inovacije u svim aspektima razvoja gume:
– Projektiranje gume, oblikovanje i profil gazećeg sloja: struktura gume kroz geometriju i narav unutarnjim slojeva, kao i dizajn gazećeg sloja, uvelike utječu na količinu deformacija gume, a time i na otpor kotrljanja.
– Težina guma: za istu razinu deformacija, što je predmet masivniji to se više zagrijava.
– Optimizacija smjesa gume i raznih komponenti koje se koriste za izradu guma: tu je uglavnom ostvaren najveći napredak i apsorpcija energije od strane gume.

MICHELIN e.PRIMACY: automobilske gume s niskom vrijednošću otpora kotrljanja

Najučinkovitije u ovoj kategoriji (2) u pogledu otpora kotrljanja, gume MICHELIN e.PRIMACY kombinacija su izvrsne razine otpora kotrljanja i izvrsnih kočionih performansi. Otpor kotrljanja izravno donosi 3 pogodnosti: nižu potrošnju goriva, manje emisije CO² i veći doseg.
Istovremeno, MICHELIN e.PRIMACY jamči izvrsne kočione performanse po mokrom i dugi vijek trajanja. Čak i nakon prijeđenih 30.000 km zadovoljava standarde koji se očekuju od novih guma. Sveukupno gledano, samo 1 % guma uspješno kombinira tu razinu otpora kotrljanja (A) s razinom kočenja na mokrom (A/B).

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

U pogledu potrošnje goriva, koliko je važna niska vrijednost otpora kotrljanja?

„Gume potroše otprilike jednu petinu spremnika goriva”, objašnjava Cyrille Roget, direktor odjela za znanstvena istraživanja i inovacije tvrtke Michelin. „To je povezano s otporom kotrljanja guma. I nije zanemarivo, ako razmislite o tome koliko goriva stane u spremnik. Zato vam prave gume doista mogu pomoći da uštedite novac.

Preciznije rečeno, zahvaljujući gumama MICHELIN e.PRIMACY s niskom vrijednošću otpora kotrljanja vozači uštede otprilike 0,21 litru goriva na 100 kilometara i otprilike 80 EUR tijekom životnog vijeka guma (3). Na električnom vozilu doseg se povećava za otprilike 7 % u odnosu na druge kategorije guma, što je 30 km na procijenjeni doseg od 400 km (4).

Vrijedi li uložiti u gume s niskom vrijednošću otpora kotrljanja?

Nećete samo uštedjeti novac zbog manje potrošnje goriva koju donose gume s niskom vrijednošću otpora kotrljanja. Te su gume ujedno još jedan korak prema naprijed ka ekološki podobnijoj vožnji. Kad su u pitanju motori s unutarnjim izgaranjem, znače manju potrošnju goriva, ali i smanjuju upotrebu fosilnih goriva. A kad su u pitanju vozila na elektromotor, veći doseg znači manju potrebu za električnom energijom i mrežama, a u Europi se 40 % energije crpi iz stanica za punjenje na fosilna goriva.

Kako saznati vrijednost otpora kotrljanja guma

Ako gume kupujete u Europi, potražite naljepnicu s oznakom razreda otpora kotrljanja. Tri su parametra: energetska učinkovitost guma (koja vam govori više o otporu kotrljanja), držanje gume na mokrim cestama i razina buke guma. Od 1. svibnja 2021. godine te su se oznake promijenile: s ocjenama od A do E, novom ikonom za performanse po snijegu/ledu i QR kodom za pristup europskoj bazi podataka guma EPREL. Saznajte više o tome kako tumačiti vrijednosti s europskih oznaka na gumama!

Pravne napomene

(1) Podaci prikupljeni na francuskim cestama tijekom kampanje pumpanja guma tvrtke MICHELIN „Fill up the air”.

(2) MICHELIN e.Primacy su u kategoriji guma definiranih kao premium ljetne gume poput marki CONTINENTAL, GOODYEAR,BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP, a bez namjene za tvorničku ugradnju (točnije, nisu dizajnirani za postizanje zadanih vrijednosti proizvođača automobila) već kao gume dostupne u slobodnoj prodaji kod trgovaca.
Test otpora kotrljanja – rezultati testa otpora kotrljanja na stroju koje je provela tvrtka Applus Idiada, na zahtjev tvrtke Michelin, u lipnju (na novim gumama) i u kolovozu (na strojno korištenim do 2 mm) 2020. godine, na gumama dimenzija 205/55 R16 91V, u odnosu na gume MICHELIN e·PRIMACY (novi: 5,58 kg/t i već korištene gume: 5,13 kg/t) u odnosu na gume MICHELIN PRIMACY 4 (nove: 7,74 kg/t i već korištene gume: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nove: 7,17kg/t i već korištene gume: 5,81 kg/t);  CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nove: 6,39 kg/t i već korištene gume: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nove: 8,93 kg/t i već korištene gume: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nove: 7,97 kg/t i već korištene gume: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nove: 7,01 kg/t i već korištene gume: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nove: 6,96 kg/t i već korištene gume: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nove: 8,79 kg/t i već korištene gume: 6,97 kg/t).

(3) Dok su nove, otpor kotrljanja na gumama MICHELIN e·PRIMACY iznosi u prosjeku 2 kg/t manje nego kod konkurenata, što znači smanjenje potrošnje goriva od 0,21 l/100 km, što pak znači do 5 g manje emisije C02 za vozilo VW Golf 7 1.5 TSI ili sličan model, ili povećanje dosega akumulatora do 7 % na modelu VW e.Golf. 
Tijekom upotrebe gume MICHELIN e·Primacy u prosjeku imaju 1,5 kg/t manji otpor kotrljanja od konkurenata, što znači uštede na gorivu do 80 eura. To znači do 174 kg manje emisija C02. Ostvarena dobit pri korištenju procjenjuje se u prosjeku za nove gume i gume koje su strojno korištene do 2 mm, a pritom se uzimaju u obzir performanse u stvarnom vremenu – Sve se uštede procjenjuju na temelju udaljenosti od 35.000 km i za cijenu goriva od 1,46 EUR/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 ispitivano u 10 država temeljem podataka kretanja motornih vozila na nacionalnom i stranom teritoriju – https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Stvarne uštede na gorivu i troškovima mogu varirati ovisno o načinu vožnje, vrsti vozila i vrijednosti tlaka u gumama.

(4) Veći doseg akumulatora električnih vozila i manje emisije CO2. Dok su nove, otpor kotrljanja na gumama MICHELIN e·PRIMACY iznosi u prosjeku 2 kg/t manje nego kod konkurenata, što znači smanjenje potrošnje goriva od 0,21 l/100 km, što pak znači do 5 g manje emisije CO2 za vozilo VW Golf 7 1.5 TSI ili sličan model, ili povećanje dosega akumulatora do 7 % na modelu VW e.Golf.

Autorska prava

Autorska prava na fotografije i videozapise:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

Upotrebljavate nepodržani mrežni preglednik
Upotrebljavate preglednik koji ovo mrežno mjesto ne podržava. To znači da neke funkcionalnosti neće raditi kako je predviđeno. To može dovesti i do neobičnih pojava tijekom pregledavanja. Koristite ili ažurirajte/instalirajte jedan od sljedećih preglednika kako biste u potpunosti mogli iskoristiti prednosti ovog mrežnog mjesta