00298383 1

Kada trebam provjeriti geometriju kotača?

Ako primijetite da vam vozilo jako vuče ulijevo ili udesno kada se vozite po ravnoj cesti uz malo bočnog vjetra ili vam se pneumatici abnormalno troše, možda je potrebno prilagoditi geometriju kotača. Stoga biste trebali odvesti vozilo distributeru pneumatika Michelin ili u pouzdanu servisnu radionicu na provjeru geometrije kotača. To je jednostavan postupak; možda bude potrebna neznatna prilagodba sastavnih dijelova prednjeg i/ili stražnjeg ovjesa. Ako geometrija kotača nije ispravna, može doći do abnormalnog trošenja pneumatika.

Napominjemo da se geometrija kotača može nazivati i geometrijom ovjesa.
Uvijek odvezite vozilo na provjeru centriranosti u sljedećim slučajevima:

  • Ako vam je vozilo udarilo u nešto (npr. rubnik ili veliku opasnost na cesti).
  • Ako ste primijetili da se pneumatici abnormalno ili neujednačeno troše.
  • Ako primijetite probleme prilikom upravljanja ili rukovanja, primjerice:​​​​​​​
    • Vozilo vuče ili zanosi u jednu stranu.
    • Upravljač se nakon skretanja ne ispravlja lako.
    • Upravljač vam ostaje pod kutem kada vozite ravno.
  • Kada kupite novi komplet pneumatika i želite da traju što je moguće dulje.
  • Pri zamjeni sastavnih dijelova ovjesa ili upravljača.

 

Zašto je geometrija kotača važna?

Geometrija kotača može utjecati na količinu trošenja i habanja koju kotači trpe. Normalna geometrija na većini vozila predviđena je da svede trošenje i habanja na najmanju moguću mjeru i osigura što veću udobnost za vozača i putnike. Pravilnom geometrijom svih četiriju kotača smanjuje se trošenje pneumatika, produljuju im se radni vijek i povećavaju performanse i više se štedi gorivo.  Njime se smanjuju problemi upravljanja i stabilnosti, čime se povećava sigurnost pri vožnji.


Zašto nastaje pogrešna geometrija kotača?

Pogrešna geometrija kotača može nastati ako udarite o rubnik ili kada se provezete kroz rupu, ali i u ozbiljnijim situacijama, primjerice prilikom nesreća, što vam sve može izbaciti ovjes iz centriranog položaja. Pogrešna geometrija može nastati i uslijed istrošenosti sastavnih dijelova ovjesa ili nakon što iste zamijenite. Kada geometrija kotača nije ispravna, može doći do brzog trošenja pneumatika, osobito na rubu pneumatika, a mogu nastati i negativne posljedice po upravljivost vozila. Gotovo je sigurno da ćete morati zamijeniti pneumatike prije nego što ste to očekivali.

Geometrija kotača u odnosu na balansiranje kotača?

Ljudi često miješaju geometriju kotača i balansiranje kotača. To su dvije potpuno različite stvari. Geometrija kotača znači namještanje kutova kotača da bi bili onakvi kako to traži proizvođač vozila. S druge strane, balansiranjem kotača omogućava se okretanje kotača bez nepotrebne vibracije.

 

Dovoljna je i mala pogreška geometrije da bi nastao problem

Svrha je točne geometrije kotača omogućavanje optimalne razine upravljivosti vozila i što duljeg radnog vijeka pneumatika.

Glavni su razlozi koji idu u prilog pravilnoj geometriji sljedeći:

  • Možete uštedjeti novac, budući da su zamjene pneumatika rjeđe potrebne.
  • Pneaumatici vam traju dulje.
  • Optimizirana razina upravljivosti vozila.
  • Vožnja je lakša, uz manji otpor kotrljanja.
car edito wheel aligntment small help and advice

car edito wheel aligntment small help and advice

Koliko traje ponovno centriranje kotača i koliko košta?

Većina problema s geometrijom sprijeda i straga može se riješiti za oko 30 minuta. Upotrijebite Alat za traženje distributera Michelin da biste našli najbližeg distributera radi provjere cijene geometrije kotača. Geometrija kotača odnosi se na provjeru smjera i kuta pod kojim su kotači postavljeni s obzirom na specifikacije proizvođača vozila. Iako možete čuti izraze kao što su zakret i zatur kotača, pozitivan bočni nagib, negativan bočni nagib, sama geometrija kotača nije složen postupak. Zapravo, namještanje geometrije kotača prilično je jednostavna radnja.

Kako se kotači centriraju?

Ispravljanje geometrije kotača uključuje namještanje kutova kotača koliko je potrebno da bi imali potreban zatur i bočni nagib. Tri glavna namještanja koja se mogu izvesti u smislu geometrije su bočni nagib, uzdužni nagib i zatur.

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

Bočni nagib

Bočni nagib je kut naslanjanja kotača dalje od okomite ravnine kada se gleda s prednje strane vozila. Ako se kotač naslanja predaleko, nastaje neujednačeno trošenje.

  • Pozitivan bočni nagib nastaje kada se vrh kotača naslanja dalje od automobila. Ako je previše pozitivnog bočnog nagiba, pneumatici se troše na vanjskom rubu.

  • Negativan bočni nagib nastaje kada se vrh kotača naslanja prema automobilu. Ako je previše negativnog bočnog nagiba, pneumatici se troše na unutarnjem rubu.

Kut bočnog nagiba osmišljen je i namješta se za svako vozilo radi optimizacije ponašanja pneumatika pri vožnji ravno i prilikom skretanja. Ako je prevelika razlika između kutova bočnog nagiba prednjih kotača, vozilo će vući u jednu stranu.

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

Zatur

Zatur je smjer u kojem su okrenuti pneumatici s obzirom na središnju os vozila. Zatur se uglavnom izražava kao razlika u udaljenosti između prednjeg dijela kotača i stražnjeg dijela kotača na istoj osovini.

Namještanja zatura utječu na razinu upravljivosti vozila i njegovu stabilnost pri vožnji ravno.

  • Zatur prema unutra znači da su prednje strane kotača jedne osovine međusobno bliže od stražnjih strana kotača. Ako je zatur previše prema unutra, gazeći sloj pneumatika više se troši na vanjskim rubovima. Gazeći sloj troši se neravnomjerno, a to možete osjetiti ako rukama prođete preko gazećeg sloja pneumatika.
  • Zatur prema van znači da su stražnje strane kotača jedne osovine međusobno bliže od prednjih strana kotača. Ako je zatur previše prema van, gazeći sloj pneumatika više se troši na unutarnjim rubovima. Gazeći sloj troši se neravnomjerno, a to možete osjetiti ako rukama prođete preko gazećeg sloja pneumatika.

 

Balansiranje pneumatika: što trebam znati?

Što je to?

  • Katkad, kada se pneumatici postave, raspodjela težine sklopa pneumatika i kotača nije potpuno ujednačena po cijeloj površini pneumatika.

  • Kotač nije izbalansiran kada je jedno područje teže ili lakše od ostatka. Rezultat je poskakivanje ili ljuljanje, zbog čega se mogu skratiti radni vijek gazećeg sloja i povećati vibracije te prouzročiti naprezanje vašeg vozila.
  • Balansiranjem pneumatika nadoknađuju se razlike u težini da bi težina pneumatika bila uravnotežena. Stručnjaci za pneumatike dodaju utege gdje je potrebno radi kontrabalansiranja pneumatika.

 

Kada treba balansirati pneumatike?

  • pri zamjeni pneumatika
  • prilikom premještanja ili uklanjanja utega za balansiranje
  • pri kupnji novih pneumatika.

 

Kako se kotači balansiraju?

  1. Da bi izbalansirao kotač, vaš se mehaničar koristi strojem za balansiranje radi utvrđivanja teških točaka.
  2. Zatim stavlja utege na vanjski ili unutarnji dio kotača radi suzbijanja centrifugalnih sila koje djeluju na teška područja kada se kotač okreće.

 

Savjeti?

Ako osjetite poskakivanje, ljuljanje ili vibracije, brzo se posavjetujte s vulkanizerom.

 

Treba vam dodatna pomoć?